Nosi li budućnost samovozne automobile?

U manje od desetljeća samovozni automobili prešli su iz područja znanstvene fantastike u sasvim izglednu budućnost. Samovozni automobil vozilo je koje može osjetiti svoje okruženje i unutar njega navigirati bez ljudske pomoći. Kombinira brojne tehnike za percepciju okruženja – radar, lasersko svjetlo, GPS, kompjuterski vid i odometriju. Prvi samovozni automobil razvijen je 1977. u Japanu: pratio je dvjema kamerama bijele oznake na cesti i koristio računalo za procesuiranje signala. Suvremenu generaciju autonomnog vozila prvi su razvijali Waymo (tvrtka nastala iz Googleova projekta samovoznog auta), Lyft i Uber. Danas svaki proizvođač automobila koji teži inovativnim rješenjima ima svoju verziju samovoznog automobila, pa su tu i veliki igrači: Tesla, General Motors, Mercedes, Nissan. Prate ih i brojne male tvrtke koje već pripremaju rješenja za popratnu opremu kao što su radari, kamere i karte.

Dosadašnja istraživanja pokazala su da u puno slučajeva ovakvo vozilo bolje vozi nego čovjek. No ljudi se najviše boje kako će svijet izgledati ukoliko se uvedu strojevi koji se sasvim slobodno okolo kreću. Neki smatraju da će se ljudi pretjerano na njih početi oslanjati baš kao što je praksa pokazala i s računalima i mobitelima. Druga briga je strah od napada hakera na sustav. Realno najveći problemi osim otpora ljudi leže u tehnološkim nedostacima, nepovjerenju u pouzdanost ovih vozila, gubitku privatnosti, kontrole nad sigurnošću i smanjenju radnih mjesta u sektoru transporta.

Spomenimo i potencijalne prednosti samovoza. To su povećana sigurnost i mobilnost, smanjeni troškovi putovanja i gradnje infrastrukture, smanjenje kriminala, smanjenje prometnih nesreća s ozlijeđenima i poginulima. Predviđa se da će samovozni automobili povećati protočnost prometa i pružiti bolju pokretljivost najosjetljivijim skupinama – djeci, starijima, osobama s invaliditetom i osobama slabijeg imovinskog stanja. Putnici neće više morati voziti i navigirati, trošit će se manje goriva pa će ovi auti pozitivno utjecati i na ekologiju, smanjit će se potreba za parkirnim mjestima. Što je najvažnije, u sljedećih nekoliko desetljeća trebali bi spriječiti smrt u prometu stotinama tisuća ljudi diljem svijeta.